Takata-Airbags: Automobilky o chybách věděly

Takata-Airbags: Automobilky o chybách věděly

„Smrtelná zbraň“ Automobilky o chybách Airbagů věděly a problém ignorovaly

V právním sporu týkajícího se defektních Airbagů firmy Takata se dostávají některé automobilky pod tlak. Hromadné žaloby, které jsou právě v USA možné, přičítají výrobcům spoluvinu. Automobilky o problémech údajně dlouho věděly.

Výtka právníků žalobce se opírá o interní dokumenty automobilek Toyota, Ford, Honda a Nissan. Ty dokazují, že koncerny záměrně přehlížely bezpečnostní rizika, aby ušetřily na výdajích. U jednoho z těchto výrobců byly Airbags od Takata už v roce 2009 považovány za „smrtící zbraň“. A to už je zatraceně silný tabák.

Žalobci mají ale v podezření i některé evropské výrobce, především BMW. Mnichovský koncern odmítá ale jakoukoliv spolupráci při vyšetřování. Tiskový mluvčí v USA není ve věci tohoto podezření nikdy k dostižení.

Žalobci dodali minulý týden k příslušnému soudu v Miami další podklady které podezření na výrobce utvrzují.

Takata vinu přiznala

Automobilky se vidí firmou Takata v pozici poškozených. Odvolávají se na firemní přiznání u US-ministerstva justice, které mělo za následek finanční dohodu. V tomto přiznání Takata uvádí, že klamala automobilky falešnými testy, které případná rizika zmirňovala.

Na celém světě došlo v souvislosti s Takata Airbagy minimálně k 16-ti smrtelným případům. V největší světové svolávací akci v dějinách automobilového průmyslu musí do servisu na výměnu 31 milionů aut skoro všech světových značek. Několik milionů aut ale Airbagy ještě vyměněné nemá, kapacita výrobce na takové množství nestačí.

V porovnání s automobilkou VW, která musí zaplatit v USA kvůli podvodu s emisemi pokutu ve výši 4,3 miliardy Euro, dopadla Takata ještě velmi dobře. Příslušný soudce v USA prohlásil, že by byla v případě úpadku firmy Takata ohrožena výměna defektních dílů. Najít náhradního výrobce by výměnu také podstatně prodloužilo.

Zahraniční firmy které postihla v USA soudní žaloba nejsou v dobré pozici. Jedná se vlastně o určitou subvenci vzít konkurenci peníze. Při astronomických finančních pokutách, které postihují pravidelně banky a automobilky by jeden nabyl dojmu, že si americká vláda vycpává díry v rozpočtu. Současně to také konkurenci oslabuje.


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top