Wiesmann: Věřitelé se rozhodli pro konec výrobce sporťáků

Wiesmann: Věřitelé se rozhodli pro konec výrobce sporťáků

Wiesmann-Insolvence: Věřitelé zabránili novému startu – Akt 1

Vysoký výkon a filigrantní ruční práce – to byla doména výrobce sportovních automobilů Wiesmann. Ale v konečném vyúčtování scházely manufaktuře peníze. Nyní musí tento malosériový výrobce podnik uzavřít. Věřitelé insolvenční firmy, hlavně banky a subdodavatelé, rozhodly minulý týden v pátek o předběžném ukončení výroby.

Podle dnešní situace to vypadá, že se životní dílo technika Martina Wiesmanna totálně zhroutí. Firmu založil se svým bratrem Friedhelmem v roce 1988. Wiesmann byl známý sporťáky se silným výkonem a ručním zpracováním.

Plán sanace je vypracovaný na možnosti přeskupit s.r.o v akciovou společnost, který však musí věřitelé schválit. Jakou finanční částku by museli věřitelé oželet, na to nechtěl insolvenční správce odpovědět.

Wiesmann vyráběl auta za hranicí 100.000 Euro

Kdo si chtěl koupit roadstera s logem ještěra na kapotě, musel zaplatit částku za hranicí 100.000 Euro. Motory byly od BMW. Od začátku výroby a založení firmy, dodal Wiesmann zákazníkům 1600 luxusních sporťáků s nostalgickou karoserií. Manufaktura obsluhovala malý tmavý kout na trhu a musela se svými modely prosazovat proti značkám jako Ferrari a Lamborghini.

Pro cca. stovku zaměstnanců však existuje ještě naděje. Pokud společníci přiloží do insolvenčního řízení nějaké peníze v relevantní výši, tak může k transformaci na a.s. dojít. Časový limit pro tuto operaci není určen.


Auta jsou exkluzivní jako málokterá jiná značka a díky motorům BMW na aktuální technické úrovni. A přesto ne dost dobrá, protože se během celé doby příliš málo inovovalo. Zde chci poukázat na kokpit armaturu s levným plastovým rádiem. Ale i na karoserií se nic nezměnilo. Proč tedy kupovat nový model? Škoda, že není druhá šance. Ale i kdyby se plán povedl: já na úspěch ideje nevěřím – vlastně už od té doby, co jsem továrnu před několika lety navštívil a auto mohl otestovat. A proč ne? Technika je komplet dokoupena, vlastně hezky zabalené BMW. Kupujíce ale tak drahý dvoumístný sporťák chci víc, než jenom pěkně zabalený standardní produkt. Jízdní vlastnosti jsou velice dobré, (pokud to tedy jako řidič Ferrari Maranello mohu odhadnout), ale ne víc než u každého nadupaného BMW.

Wiesmann továrna

Vnitřní vybavení karoserie je vylepené kůží, což na mě působí levně. Hodně peněz je ale uloženo v produkční hale ve formě ještěra – jinak se uvnitř pracuje jako v manufaktuře 19. století. Připouštím, že mě tam postihl AHA-efekt: jakým banálním způsobem se dají vyrábět drahé automobily. Po prohlídce se u mě mýtus sportovního vozu zcela rozplynul. Wiesmann je v desingové pasti, konečně jsou modely MF3, MF4 a MF5 skoro identické. Noví zákazníci rostou pomalu, aby se dalo žít z jednoho modelu. Kdo ho chce, ten ho má. Moje otázka po čtyřdveřovém modelu jako třeba Porsche Panamera byla s nepochopením odmítnuta. Wiesmann by se musel rozšířit, to ale vyžaduje množství čerstvého kapitálu.

Předpokládám, že insolvence zanechá stopu. V důležitém okruhu zákazníků nesázíme na poražené – a přesně tento image se dostavil. Nejlepší by bylo, kdyby koupilo Wiesmanna BMW a uspokojovalo zde v malých sériích speciální přání určité malé a omezené skupiny extravagantních zákazníků. Současně by BMW mohlo testovat na těchto autech desingové komponenty.

© Copyright by skutecnosti.cz

Všechna práva vyhrazena


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top