Putin vytlačuje dolar

Putin vytlačuje dolar

Záchod

Putin vytlačuje dolar: vytváří se na dolaru nezávislý platební systém založený na zlatém rublu.

 

Putin se již dlouho chystal k tomuto kroku – vytvořit systém plateb v rublech, zcela nezávislý a oddělený od dolaru a spekulací (např. nekryté operace) velkých západních finančních institucí.

Po uvalení sankcí proti několika ruským bankám s cílem potrestat Putina za Krym, vlivní finančníci přinutili washingtonské politiky ustoupit. Upíři z Wall Street si jsou dobře vědomi toho, že vzdálení ruských bank z jejich zóny dosahu jim nepřinese nic dobrého. Země jako Rusko by měly vždy mít své finanční dveře otevřené, aby je mocní finančníci mohli pravidelně okrádat. Washington rychle oznámil, že vedení sankcí proti všem ruským bankám bylo chybou a opatření budou přijata pouze vůči bance Rossija pro výstrahu ostatním.

Putin právě na to čekal. Od roku 2007 se snaží zavést nezávislý rublový finanční systém založený na reálné ekonomice a zdrojích Ruska a zajištěný jeho zlatými rezervami.  Žádné další podbízení se rabování a finančním spekulacím. Tento mírumilovný krok je fakticky deklarací nezávislosti a pro Wall Street se rovná vyhlášení války.

V souladu s uměním judo, sankce vytvořily ideální situaci pro obranný manévr, který přesměruje hrubou sílu protivníka proti němu samému. To se také nyní děje. Banka Rossija bude první banka, která bude provádět transakce pouze v rublech.

To, co se odehrává, není žádným tajemstvím. Naopak, zobrazení velkého zlatého rublu bude instalováno před budovou hlavního sídla banky Rossija jako „symbol stability rublu a jeho zajištění zlatými rezervami země,“ uvedl zástupce banky.

Ve skutečnosti se otevřeně vyjadřuje záměr přerušit západní spekulace, které již dlouho poškozovaly Rusko: „V současné fázi vývoje by Rusko nemělo záviset na zahraničních měnách. Vnitřní zdroje činí jeho ekonomiku nepřístupnou pro politické spekulanty.“


“A to je jen začátek,“ říká šéf VTB (ruská bankovní skupina ВТБ mající pobočky ve 20 zemích světa, pozn. překl.)  Andrej Kostin: „Dlouho jsme směřovali k tomu, aby se rubl stal směnitelnou měnou. Rubl se už před delší dobou stal plně konvertibilní. Bohužel, zatím to vedlo především k negativním důsledkům – odlivu kapitálu ze země a přílivu investic spekulativního charakteru ze zahraničí, který výrazně destabilizoval ruské akciové trhy.“

“Rusko by mělo vyvážet domácí výrobu a suroviny za rubly  – od zbraní po ropu a zemní plyn – a nakupovat zahraniční zboží také za rubly. Pouze tak můžeme využít směnitelnosti rublu,“ velmi jasně uvedl Kostin .

Putin osobně podpořil vytvoření nového finančního systému na setkání s členy Rady federace a odmítl poslední pochybnosti: „Musíme chránit naše zájmy a uděláme to. Podobné systémy fungují, přičemž velmi úspěšně fungují, v zemích jako je Čína a Japonsko. Začínaly pouze jako národní, omezené na svůj trh, na své území a jeho obyvatele a nyní získávají velkou popularitu.“

Rubikon byl překročen!

 

Zdroj: http://mixednews.ru/archives/52169

 

Komentář:  V ruských politických a ekonomických kruzích (pozitivně zejména v ne-liberálních, čili neorientovaných na Západ) se v tomto směru několik posledních let hovoří o tzv. nacionalizaci rublu. Připomněl bych v této souvislosti snahy Kaddáfího o zavedení afrického zlatého dináru. Na pozadí dalších tanečků kolem Ukrajiny, pseudohrozeb občanům ze strany mainstreamu na Západě o nebezpečí ruské agresivity a dalšího pokračování jednostranně protiruské mediální kampaně, se v nejbližších měsících a letech bude řešit ve skutečnosti právě to, co je výše popsané v článku. Pokud Západ (čili hlavně USA) Rusko v jeho usilování nezastaví, tento trend se postupně jako domino bude šířit po planetě, primárně zřejmě v řadách zemí BRICS a může být skutečně koncem nadvlády systému zrozeného v roce 1913 v USA, jestliže se v zóně zemí BRICS a jejich hlavních obchodních partnerů vytvoří bezdolarová zóna, respektive systém s druhotným významem dolaru. Nejde jen o přechod na jiné měny ve vzájemném obchodu, ale právě i o vytvoření systémů na dolaru (a tedy i na euro) nezávislých a s měnami, které budou zároveň emitovány jiným způsobem (nikoliv „peníze jako dluh,“ jak ve své přednášce vysvětloval prof. Andreas Klaus) a kryté reálnými hodnotami, zlatem, reálnou ekonomikou, přírodními zdroji, jak je rovněž zmíněno v článku.



O autorovi

Další články

95 komentářů

  1. Milan 05/04/2014 - 20:02 at 20:02

    No nevím,  být Putinem, tak do toho nejdu.
    Jakákoliv měna se může stát mezinárodní pouze tehdy, když ji mezinárodní společenství za mezinárodní uzná, to znamená, že se v ní budou provádět mezinárodní transakce všeho druhu a že se stane rezervní měnou.
    Sovětský svaz se kdysi snažil zavést mezinárodní měnu, převoditelné rubly, tuto měnu dokonce Kreml bratrsky podsunul svým satelitům (i nám v Československu), ale přesto, i za mohutné celosvětové podpory  politicky uniformního lidodemo tábora to byla vždy měna druhořadá, světově nepoužitelná.
    Dnes jsou putinovy měnové možnosti mnohem menší, než jaké měl kdysi Brežněv. A ekonomický výkon Ruska je dnes max. na úrovni Itálie.
    Takže odhaduji, že vlastní silná měna Rusku nevyjde, spíše mám obavy, aby se to Rusku nějak nevymklo z ruky, aby z Ruska kapitál úplně neutekl a aby neskončili jako Venezuela. To znamená hyperinflace, propad kupní síly, hospodářský a společenský chaos.

    • limak007 05/04/2014 - 20:58 at 20:58

      Myslím si, že pan Putin dobře ví, co dělá. Obavy, o kterých mluvíte, jsou obavy Západu o svou vlastní kapsu. A to je asi dobře. Jinak by šlo o špatné rozhodnutí.

      • Milan 05/04/2014 - 21:06 at 21:06

        To co píši, je můj osobní názor a osobní obava o Rusko. Nehovořím o Západu a jeho obavách. Převoditelný rubl jsem zažil, mám s ním osobní zkušenost, mám osobní zkušenost i z jiných zemí, kde se snad s dobrými úmysly o něco podobného pokoušeli.
        Vždy to špatně dopadlo, bohužel. To nemám vyčtené, taková je moje zkušenost. 

        • Vojta 04/08/2014 - 14:51 at 14:51

          Převoditelný rubl jsem zažil, a zažil jsem i důsledky jeho neuváženého rychlého zrušení společně s RVHP.
          Stovky podniků tím rázem přišly o zakázky a odbytiště . Celá devadesátá léta nesly důsledky. Řada z nich zkrachovala,nebo se rozpadla, řada z nich se z toho dodnes nevzpamatovala.  Jawa,Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Zetor …
          Tvoje hodnocení funkčnosti převoditelného rublu je především ideologické.

      • michal 04/05/2014 - 08:40 at 08:40

        Milanův příspěvek je samozřejmě k věci a vyargumentovaný, váš (limak007) je naopak pouhý výkřik, bez jediného argumentu, kromě víry k vůdci, v tomto případě Putinovi.
        Co se týče celého článku, tak z něho čpí ideologické paradigma autora, obraty jako „Upíři z Wall Street“…atd. je slovník komunistických ideologů 50. let. a i kdyby na tomto článku byla pravdivá pouze snaha Kremlu udělat si světovou měnu, tak kuli tomuto ideologickému zatížení není článek ničem jiným než pamfletem. 

        • klekipetra 14/05/2014 - 20:01 at 20:01

          Mne naopak informácie v článku dávajú zmysel. Kaddafi samsnazil o niečo podobne, a je znamem že pred ním aj Husajn malmpodobne úmysly..vieme ako skoncil Husajn a Kaddafi.. Osobné si myslím že Rusko je pre ameriku veľké sústo. A porovnávať dnešné Rusko so Sovietskym zväzom môže len dement. To sú dve odlisne krajiny skutočnosti, aj filozofie.. Preto strašiť ľudí hrozbou Ruska s jasným odkazom na ZSSR je kravina. Nariekať tu nad tým že nás okupoval ZSSR je dnes zbytočne. Naopak dnešné Rusko spolu s Čínou sú jediné veľmoci schopné byť protiváhou zido-uzernickej klike, ktora ovláda USA a svet.

        • Jarek* 03/06/2014 - 23:40 at 23:40

          Příteli, opláchněte si hlavu studenou vodou, pro osvěžení mozku. Vláďa na komoditní burze v Petrohradě bude pro Evropu prodávat ropu, plyn  a další suroviny ve zlatých rublech. A bude to naprosto jasné, nechceš, neber. A tím to hasne. Evropa může vyházet okny sporáky a plynové kotle, auta postavit na špalky koupit se teplé vlněné svetry a dát se na pěší turistiku. Co na tom není jasné?

          • petík 17/12/2014 - 21:53 at 21:53

            Jestli začne Rusko prodávat suroviny jen za rubly, tak to bude mít spoustu negativních vlivů. a) poklesne export surovin, protože dovozci nebudou mít dost rublů, b) cena rublu půjde nahoru a vnitřní trh bude zaplaven dovozovým zbožím – vyrábět cokoliv v Rusku se stane nekonkurenceschopné a exportovat něco jiného než ropu, plyn a bojovou techniku bude utopie. c) hrozí deflace a nedostatek peněz v oběhu – při krytí zlatem je omezené množství prostředků (fyzickým množstvím zlata) a střádalům se zhodnocují i zašité v polštáři.

    • gugga 10/10/2014 - 12:16 at 12:16

      Ale on chce, aby byl rubl mezinarodni a bude se snimk obchodovat v ramci BRICS a Euroasijske unie, a to je sakra velky trh.
      To co se deje na Ukrajine, a vse co s tim souváisi, to je pomsta za to, ze Rusko chce, aby dolar ztratil dominanci jako rezervni mena, se kterou se globalne obchoduje.

      Jak je v clanku zmineno, tak o to same se snazil i Kaddafi v Africe, a tam USA vyvolaly revoluce s pomoci radikalu, ktere financovali. Tam totiz vubec neslo o nejakou demokracii, ale prave o to, aby mu jeho plany prekazili, a to se povedlo.

      Ted je na rade Rusko, a to se snazi take destabilizovat. Jenze s Ruskem se neda jen tak orat, je to velka zeme, Putin jako byvaly agent KGB a reditel FSB si dava pozor na nebezpeci ozbrojeneho puce, je vzdy o krok napred ve vsem. Kdyz to zacalo vrit na Ukrajine a zacaly prvni naznaky o tom, ze budou uvaleny sankce, tak Rusko okamzite zacalo prodavat dluhopisy USA vedene v dolarech, aby pokryli problemy a snizili riziko, ze ty penize budou nejak zablokovane

  2. Pavel Křížek 05/04/2014 - 22:44 at 22:44

    Myslím, že z článku je jasné, že rubl je směnitelný už dávno a mnoho prospěchu to Rusku nepřineslo. Jeho oddělení od dolarového systému a zároveň garantování reálnou hodnotou je logický a nutný krok. Putinovi lidé tak musí jednat, opačně by nad Ruskem neustále visel Damoklův meč Ameriky a ta má jediný cíl – nakonec Rusko zdolat. Takže mohou bojovat, nebo to rovnou vzdát. Nevzdávají to, jako to nikdy neudělali.  Ruská silná měna bude prostě jedna z měn jako je třeba i juan, jedna z měn multipolárního světa.  Za Brežněva byl dolar králem, neotřesitelným, dnes je jeho situace jiná, jsme ve světě po roce 2008.  „Mezinárodní společenství“ je pak cosi, nač se odvolává Západ, když se staví do pozice leadera, kterým už ale přestává být.  Jen země BRICS rubl v novém vydání bez problému přijmou vedle dalších měn ve vzájemných obchodech, aby nebyli onucí FEDu a když si to spočteme, to je skoro polovina planety. Nemluvě o tom, že i v nejsilnější ekonomice Evropy, Německu, působí už mnohé síly, které mají podřízenosti Americe už dost. Viz umírněnost Německa v ukrajinské krizi, byť má stále vládu v obecném smyslu podřízenou USA.  Snahy o účinné sankce vůči Rusku selhaly na evropských postojích. Na pozadí se zkrátka postupně rozdávají nové karty. Nejhorší varianta může nastat – další světová válka. Ano. Ale odhaduji ne bez důvodu, že nejagresivnější síly v USA mají sice asi hlavní vliv v CIA, ale jiné síly zase v Pentagonu, proto na poslední chvíli nedošlo k nejhorší eskalaci v Sýrii (jistě i z důvodu přesvědčivě projeveného ruského postoje  po diplomatické i vojenské stránce, každá mince má dvě strany) a rovnou bylo nahlášeno, že nebude žádné velké angažmá NATO ani kolem Ukrajiny. Další měsíce to rozsoudí…

    • Milan 05/04/2014 - 23:39 at 23:39

      Rád bych ponechal diskuzi v praktické, reálné rovině. Tvrdíte, že rubl je směnitelný již dávno. Není to pravda. Zkuste chodit po světě a zkuste své náklady platit za použití rublů. Uvidíte, že to nefunguje.
      Aby byla měna směnitelná, musí její země získat důvěru mezinárodního společenství, to jsou třeba i obyčejní směnárníci na ulici, svět musí uvěřit, že Rusko dodržuje smlouvy a i své vlastní zákony. To je víc než zlato a nerostné suroviny. Švýcarsko je založeno na důvěře, dtto Singapore, Finsko, Andora, Monako, Hongkong, Macao, Uruguay atd. Nemají suroviny, ale svět jim věří.  Pokud je důvěra podložena surovinami, tím lépe. Ale bez důvěry jsou suroviny k ničemu, viz Nigérie, Venezuela atd.
       

      • Pavel Křížek 06/04/2014 - 00:22 at 00:22

        Netvrdím to já, jsem jen překladatel. Realita je, že země BRICS přecházejí ve vzájemném obchodě na transfery ve svých měnách místo dolaru. O jaké důvěře jakého mezinárodního společenství (??) to mluvíte? Ten svět vnímá realitu, čili i tu nepřetržitou sérii válek, kterou po roce 1990 vedou USA i realitu tvorby dolaru. Nejdřív jste měl zdánlivý „strach o Rusko,“ teď mluvíte jako troll…

        • Milan 06/04/2014 - 01:55 at 01:55

          Brazílii a Indii znám dobře, Čínu a Jižní Afriku méně. Ujišťuji Vás, že když půjdete v Indii (Brazílii) po ulici a budete chtít platit rublem, tak se na Vás budou dívat jako na Marťana. Nic si nekoupíte.  Rubl tam neznají. To je ta mezinárodní důvěra o které hovořím.  Země nejsou pouze prezident, vláda a lobisté, 2 tisíce lidí, kteří jsou u moci, ale země, to je ta miliarda obyvatel Indie, která rozhoduje, zda přijme rubl. Myslíte si, že Ind bude spořit v rublech? A Rus v rupiích? Nevýznamné clearingové obchodní výměny mezi státy (i v rámci BRICS) na vládní úrovni v národních měnách sice existují, ale soukromí obchodníci nejenže rubl neakceptují, oni ho ani neznají. Ujišťuji Vás, že země BRICS na obchod ve vlastních měnách mezi sebou nepřecházejí, kde jste to četl?
          Urážku od Vás přejdu, skutečně se bojím, že se Rusko po případné měnové reformě zhroutí samo do sebe a že to bude nebezpečí pro zbytek světa.
           

          • Jarda 06/04/2014 - 08:39 at 08:39

            Milane, Vy jste nejspíš vůbec nepochopil, o co se Rusové snaží. U nás si taky nic nekoupíte za Dolary, musíte cupkat do směnárny, a tam Vám smění i Euro, a dokonce i Rubl na CZK. Hlavní, o co jde, jsou mezinárodní obchody s komoditami a dalšími produkty, kdy do teď se vše musí uměle dělat přes Dolar, i když je to výměna zboží třeba mezi Čínou a  Brazílií. Je to něco, jako naše banky, které by chtěly být prostředníky u všech finančních operací, a lační po to, aby každý měl svůj účet, a vše se řešilo přes jejich kreditky – samozřejmě z toho mají poplatky, atd. – a o to jim jde. V té samé pozici je i Dolar – tím, že ho všichni musí používat znamená, že US bankám, a Americké ekonomice z každé takové transakce něco kápne. O nic jiného nejde.

            • Jan Dvořák 06/04/2014 - 14:56 at 14:56

              Tuhle debatu o tom, které měna je lepší, zda vytlačování dolaru z mezistátních obchodů má smysl rozsoudí čas. Já jsem na straně těch, co čekají ústup dolaru.

            • Milan 06/04/2014 - 15:33 at 15:33

              Pochopil jsem, ruská vláda se snaží o co největší využívání rublu v platebním styku nejen doma, ale i v mezinárodním obchodě, na úkor, dolaru, eura, jenu, franku a pod. Totéž samozřejmě dělá vláda Indie, Brazílie, Číny atd. Ale jsou limity.
              Rusko není dostatečně silné, aby se mu to významně povedlo, má  ekonomický výkon jako např. Itálie, peníze z Ruska utíkají, mimo ropy, plynu a zbraní nemá Rusko světu co nabídnout, je neprůhledné a nevypočitatelné, čili nevzbuzuje mezinárodní důvěru. Role dolaru asi bude v mezinárodních transakcích světově pomalu postupně oslabovat, ale Rusko, pokud se nezmění, tak si z toho koláče moc neukousne.

              • Jan Dvořák 06/04/2014 - 18:57 at 18:57

                Zájem o dolar stojí na tom, že se v něm platí za ropu. Kdyby Saúdská Arábie a další země začaly požadovat jinou měnu (jak o tom psal kolega níže), zájem o dolar by rapidně klesl, s čímž by klesla i pozice Spojených států.
                To, že se ropa platí v dolarech, je největší obchod Spojených států všech dob.

                • Milan 02/08/2014 - 03:51 at 03:51

                  Ropa je velmi cenná, proto země disponující ropou za ni žádají tu nejcennější, nejspolehlivější  měnu s největší důvěrou, tedy dolar.

                  • xmart 02/08/2014 - 18:04 at 18:04

                    Ropa je cenná jen do té doby, dokud má své využití. Proto také ropní magnáti a bankéři potlačují jakékoliv projekty, které využívají volné energie.
                    A důvěra v dolar je dnes tvořena pouze vojenskou silou USA a částečně nevědomostí. Čína a Rusko sice mohou začít prodávat americké dluhopisy ve velkém, ale nechtějí být označeni za původce krachu ekonomiky USA. To samé nechce ani bankovní kartel, který dnešní neutěšenou situaci vyvolal a proto se snaží vyvolat válku za každou cenu viz. Ukrajina, Sýrie, Irák…

                    • Milan 02/08/2014 - 18:43 at 18:43

                      Banky celosvětově velmi podporují „zelenou“, tedy neropnou energii, dokonce až příliš, např. solární „boom“ v ČR. Severní a Baltské moře je plné větrníků. Kalifornie je plná větrníků a solárních panelů. V USA jsou již i solární pece s přímou výrobou elektřiny.  Španělsko je plné větrníků.  Automobilky investují do nových baterií a elektromobilů. Vyspělý venkov je plný bioenergií. Znovu se začaly stavět jaderné elektrárny. Ropné společnosti diverzifikují svoje činnosti a investují do nových technologií a nových druhů energie. Nemáte pravdu.
                      Kvalitu měny nelze vynutit silou, tím méně vojenskou. Kdyby to tak bylo, tak Rusko má dnes silnou měnu, protože má silnou armádu. Ale tak to není.
                      Kvalitu měny určuje dlouhodobá důvěra.
                      Svět věří Rusku bohužel čím dál méně, takže rubl oslabuje a dolar posiluje. Nemám z toho radost, Krym by svět ještě asi časem spolkl, ale východní Ukrajina, to je jasná ruská agrese, největší chyba ruské politiky za posledních 25let.
                      Vaše tvrzení, že boje na Ukrajině vyvolaly banky je směšné.
                       

                  • Vojta 04/08/2014 - 14:57 at 14:57

                    S tím dluhem USA bych se bál, že se tiskárny pět rozjedou ..

                    • xmart 05/08/2014 - 16:46 at 16:46

                      Pane Milane, máte pravdu, že i banky podporují jisté alternativní zdroje s nízkým energetickým ziskem. Existují však i technologie s daleko vyšší účinností a ty jsou záměrně ropným kartelem potlačovány.
                       
                      A když již jsme u těch obnovitelných zdrojů, kdo je jejich vlastníkem? Nejsou to snad zase banky, velké finanční instituce a jednotlivci s těmi správnými vazbami? Alternativní zdroje energie jsou pro bankovní kartel OK, tedy dokud jsou pod jejich kontrolou – hlavně to nesmí být decentralizované. Proto tak rádi podporují jaderné zdroje na úkor ostatních. 
                       
                      Zjištěte si co se doopravdy na Ukrajině dělo. Velmi dobře to popisuje na svých stránkách bývalý náměstek financí USA Paul Craig Roberts


                      Bohužel z oficiálních médií, která slouží propagandě vládnoucí elity se o tom, co se skutečně děje nedozvíte.

      • jaroslav Klenot 07/04/2014 - 19:41 at 19:41

        Budete-li platit zlatými mincemi, jak je uvažováno, i na Marsu to bude bez potíží.

        • xmart 05/08/2014 - 16:24 at 16:24

          Také bych měl raději zlaté a stříbrné mince v peněžence, místo těch plíšků z mědi, niklu zinku a kdo ví čeho, jejichž hodnota je dána pouze slibem státu.

          • Milan 05/08/2014 - 16:43 at 16:43

            Je to krásná představa, ale tolik zlata a stříbra na světě prostě není, aby mohlo kolovat v peněženkách.
            Zlato a stříbro je stejně pouze symbol, jednotka mezinárodní směny, zlata či stříbra se nenajíte, jen Vám trhá kapsu.
            Základem mezinárodní směny je důvěra a tu teď bohužel Rusko po agresi a lžích kolem východní Ukrajiny ztrácí.
            Nepřeji Rusku nic špatného, Rusko v potížích je problém i pro sousedy. Rusko jde bohužel špatnou cestou, zdá se ale, že Putin se nezmění.

          • Milan 05/08/2014 - 17:19 at 17:19

            „A když již jsme u těch obnovitelných zdrojů, kdo je jejich vlastníkem? Nejsou to snad zase banky, velké finanční instituce a jednotlivci s těmi správnými vazbami?“
            Možná si děláte legraci….. 
            Teplota vzduchu, teplota vody v oceánu, sluneční svit, vítr a pod. to je podle Vás majetek bank a „správných“ jednotlivců? 

            • bjedruna 16/09/2014 - 17:49 at 17:49

              Nejste vy Milane blondýna ? :o)
              Kolega výše tonejspíše myslel tak, že banky vlastní ty solární, větrné a jaderné elektrárny….převážnou většinou. Větru , dešti opravdu poroučet zatím neumí a nemohou.
              Asi byste měl zvážit i jiné možnosti informací než z oficiálních médií jako Novinky.cz a iDnes. Ony i ty BL už jsou spíše „blicí“.

      • Karlos Paras 13/08/2014 - 19:04 at 19:04

        Drahy priteli, rubl zw nwni smenitelny, dovol abych se zasmal stejne jako kdysi Alan Gren..
        jed na dovolenou do oblasti, kam jezdi rusky turisti a uidis co se deje. Napr. Kypr, projed si Lemesol od pristavu do turisticke oblasti a upadnes, to same na drahych reckych ostrovech, mimo jine jsou to v techto zemich jak rikali simek a  Grosman Milí platicí

        • Milan 13/08/2014 - 19:28 at 19:28

          To máte pravdu, na Kypru a na řeckých ostrovech lze občas lokálně platit v rublech.
          To je ale stejné, jako když jste s českou cestovkou v českém penzionu v Rakousku a nebo v Itálii………..
           
          Pro velké mezinárodní finanční transakce je rubl nepoužitelný, prostě se v něm neobchoduje.

          • Milan 13/08/2014 - 19:44 at 19:44

            Ruská ekonomika je dnes zhruba stejně výkonná, jako italská. Kdysi, když Itálie ještě nebyla v EURo zóně, tak italská lira také nebyla světovou měnou. Na tom není nic zvláštního či špatného.
            Rusko by mělo mít ambice dát samo sebe do pořádku, zlepšit vnitřní správu, ambice Ruska na světovou měnu je zatím nepřiměřená, jen tuto zemi vysiluje.  

      • Milena Poláková 23/03/2016 - 12:42 at 12:42

        Dobrý den pane Křížku. Váš článek je moudrý a realistický. Ti, co Vás zde chtějí odradit svými protiargumenty, zřejmě „nevidí a neslyší“, popř. vidět a slyšet nechtějí. Nejsou v současné realitě vývoje. Jejich argumenty odpovídají zastaralému myšlení na úrovni nynějšího, již nefunkčního systému. Jsou uzavřeni pozitivním změnám a zbavit se nadvlády dolaru a agresivní politiky USA je pozitivní změna. Seskupení BRICS je dobré řešení a věřím, že dosáhne svého cíle ;-)

        • Milan 23/03/2016 - 13:01 at 13:01

          Vážená paní Poláková,
          seskupení BRICS neexistuje. Výraz vymysleli v New Yorku investiční bankéři Goldman & Sachs v roce 2001. Bankéři seskupili akcie uvedených zemí do jednoho fondu a zdálo se, že budou vydělávat. Ale jednotlivé země „BRICS“ se postupně dostaly do potíží a s tím se dostal do potíží i onen fond, který byl v loňském roce dokonce zcela zrušen.
          Zkuste sledovat svět, Brazílie a RF se každoroně propadají, Indie a Čína jsou téměř ve válečném napětí, míří na sebe jadernými raketami, jakž takž se sama potácí jen Jižní Afrika….
          Každá měna potřebuje především dlouhodobou důvěru, trhů i jednotlivých střadatelů, tu rubl nemá, takže nemůže existovat ani mezinárodní důvěra v rubl a tedy ani žádná větší mezinárodní role rublu.
          Např. prez. Obama se dnes v noci přesunul z Kuby do Argentiny, obě země počítají a spoří v dolarech. RF se svojí nevypočitatelnou politikou (východní Ukrajina) a nízkou ekonomickou výkonností (např. 30 let staré Lady Niva se nadále vyrábějí skoro beze změn….) nemůže aspirovat na větší mezinárodní akceptaci své měny, musí držet svoje rezervy v dolarech, eurech, francích, yenech případně juanech a částečně ve zlatě.

    • Milan 06/04/2014 - 02:03 at 02:03

      Pokud by Rusko zavedlo novou měnu, nebyl by to výraz síly, ale slabosti, důkaz, že Rusko nedokázalo ve světě vzbudit dostatek důvěry na podporu stávající měny.
      Samozřejmě, každá vláda propagandisticky vydává měnovou reformu jako pokrok, nikoliv jako prohru.
      I v Československu v r. 1953, kdy jsme zavedli 5x silnější měnu, bylo to vydáváno za pokrok, ale lidé byli ožebračeni, byl to důkaz, že vláda prohospodařila, co mohla. 

      • Mia 18/12/2014 - 01:01 at 01:01

        Naprosto s vami souhlasim. tedy I s predslymi prispevky. Pamatuji v 53 zmenu penez, sice jako osmileta holka, ktera sla koupi rohliky do mlekarny k snidani a nic mi neprodali. Take se konaly sebevrazdy lidi,kteri cely zivot setrili, aby meli na prilepseni v duchodu, nebo na koupi maleho domku a o vse praktoicky prisli, nebot vymenit se mohlo jen 2500 Kcs, takze banka vam dala 500 Kcs na rodinu a ostatnim jste mohli zatopit.Pritom ten zmetek zapotocky (lidovy president) jeste vecer predtim hlasal a sliboval narodu, ze mena nebude. Padl alespon listkovy system na potraviny, ale v obchodech stejne nic nebylo. Vsak v CR se jeden cas take mluvilo o mene. Ja osobne kdybych se mela rozhodovat o primu penez v rublech, ci dolarech, take bych radeji vzala dolar. S dolarem se da platit na celem svete, ale s rublem jen ojedinele. Yo same je I s korunou, take s ni nemuzete platit vsude, jeste tak v Polsku. Jenze pousta lidi ve sve nenavisti vuci Americe, ktera je lidem vtloukana do hlavy 70 let, stale doufaji v pad USA a fandi tomu agresivnimu Putinovi. Nejak jim nevadi ta okupace v 68, stale po nich teskni jako teskni po dobe vlady KSC. Nechapu, kde se v lidech bere tolik nenavisti, kdyz ti nejvetsi kriklouni pravdepodobne nikdy v Americe nebyli, ani tam nezili. nevedi, ze tam ziji stejni lide jako jsou oni sami, ze makaji ve dne v noci, aby se postarali o sve rodiny. Nejsou naopak tak nenavistni a zavistivi jako Cesi a jsou napomocni. Mnoho cechu jsou jen kriklouni, ale aby neco udelali a pripadne se vzbourili proti politikum, tak jsou pripokakani a jen nadavaji na netu doma v kuchyni. Amici takovi nejsou. Skoda ale slov.

        • Jursa 05/01/2015 - 00:10 at 00:10

          Napsala jste to hezky paní Mio. Spolu s Milanem jste tady jediní, kteří nemají klapky na očích, nebo nejsou placeni zlatým rublem o průměru 18 milimetrů.
          :-)))))

  3. Janošík 06/04/2014 - 00:39 at 00:39

    by se mi líbilo,kdybych mohl spořit v ruské Sberbank v rublech krytých zlatem.To by bylo super.

    • Milan 06/04/2014 - 08:01 at 08:01

      To by se mi také líbilo, ale nenastane to. Spojené státy opustily zlatý standard dolaru 15.8.1971. Ne proto, že by to snad byl špatný nápad, ale proto, že:
      1) Množství dolarů v celosvětovém oběhu vzrostlo natolik, že tolik  zlata USA na krytí dolaru již neměly.
      2) Další udržování zlatého standardu dolaru by znamenalo dále již nekontrolovatelnou volatilitu vnitřní kupní síly dolaru a jeho devizových kurzů k ostatním měnám podle toho, jak se vychyluje cena zlata. Čili krytí zlatem by houpalo hladinou vnitřního trhu v USA.
      Rusko nemůže zavést zlatý standard jednak z výše uvedených důvodů a také zejména proto, že měna krytá zlatem (zlatý standard) znamená  možnost a povinnost její libovolné výměny za zlato. Pokud by Rusko výměnu neprovádělo a nebo třeba jen omezovalo, tak by se nejednalo o krytí zlatem. Kdyby bylo možno výměnu rubl/zlato/ provést vždy a oběma směry, to by se rubl skutečně stal uznávanou měnou mezinárodního obchodu, to ano, ale tolik zlata nikdo na světě nemá, tím méně Rusko. A to zlato, co Rusko dnes  má, by při zavedení krytí zlatem z Ruska odešlo. Rusko má devizové rezervy ve zlatě odhaduji max. z 10%, víc to nebude.
      Světový žebříček zlatých devizových rezerv viz níže. 1.USA cca 8000. tun. 2. Německo cca 3.400tun 3./4. Francie/Itálie cca 2.400tun 5./6. Čína/Švýcarsko přes 1000tun., pak je Rusko, které se blíží možná k 900 tunám. 
      http://www.zlatereseni.cz/10-statu-s-nejvetsimi-rezervami-zlata-na-svete
      Zlato je fajn, ale není k jídlu, musíme především tvořit, produkovat a když se najíme a zbydou peníze, tak pak si můžeme zlato koupit a nebo vytěžit.

      • Jan Dvořák 06/04/2014 - 14:58 at 14:58

        Stejne jako k jídlu není zlato, k jídlu nejsou ani jedničky a nuly na účtě v bance, ani bankovky v peněžence

        • Milan 06/04/2014 - 15:15 at 15:15

          To máte pravdu, ale nuly a jedničky či bankovky v peněžence lze v obchodě okamžitě směnit za to, co potřebujete. Zkuste zajít se zlatým práškem do samoobsluhy.
          Peníze svět potřebuje, jsou měny lepší a horší, stejně tak, jako jsou země lepší a země horší, chápu, že každá země se snaží mít měnu co nejlepší, s co nejlepším záběrem, Rusko. Je otázko na co má a co už ne. 

          • xmart 17/04/2014 - 14:48 at 14:48

            Dnes už lze mít internetový online účet, krytý fyzickým drahým kovem. A nově lze k němu mít dokonce i platební kartu. Takže můžete snadno platit i zlatem a stříbrem už dnes.

            • Milan 17/04/2014 - 15:04 at 15:04

              Jak to funguje? Kde a jak takový účet a kartu získám? Jaké jsou  náklady zřízení účtu a jak tyto náklady hradím? Jak na tomto účtu navyšuji kredit? V jakých obchodních zařízeních je karta akceptována?
              Děkuji za info, www. a pod.

              • xmart 15/05/2014 - 10:31 at 10:31

                Tak spuštění plateb pomocí karet k depozitnímu účtu drahých kovu čeká na poslední podpis ze strany provozovatele karet. Nicméně pomocí depozitu můžete platit již dnes online. Je to stejné jako když zadáváte příkaz k úhradě přes internetové bankovnictví. Jen na fyzické úrovni se odprodá část vašeho zlata nebo stříbra a částka se pak převede na daný účet.
                Účastníci systému dokonce mohou i mezi sebou platit pomocí stříbra a zlata prostě je pošlou daný objem kovu na jiný depozit. A díky tomu, že je to mimo banku nemusí se o tom ani nikdo dozvědět.
                 
                Více info na tomto webu. Kredit navyšujete tím, že si pošlete peníze na daný účet a za ně se ten samý den nakoupí fyzické zlato a stříbr, podle Vámi zvoleného rozložení. Je to normální platební karta, takže by měla být akceptována všude.
                Depozit lze zřídit pouze přes certifikovaného obchodního partnera firmy.
                 

                • Milan 15/05/2014 - 14:10 at 14:10

                  Tohle je zajímavá informace. Děkuji. Ale opět, ani v tomto systému se bez dolaru, eura a pod. neobejdete. Svoje zlaté podíly nakupujete za světově uznávanou měnu.
                  „Spoření ve formě drahých kovů je možné už od 25 EUR měsíčně bez omezení doby trvání smlouvy. Svůj plán spoření můžete kdykoli bezplatně navýšit, snížit nebo ukončit.“
                  Čili posíláte někam (pochybuji, že do Německa) eura (dolary apod.) a když chcete ze zlatého spoření vystoupit, tak dostanete zase eura (dolary apod.).
                  Docela by mne zajímalo, kdo je konečný majitel AUVESTA Edelmetalle AG
                  Industriestraße 4, D-83607 Holzkirchen, Německo a také kdo je Dr. Franz Hölzl.  Jeho životopis je mlhavý. Peníze bych jim rozhodně neposlal,  koncept je to zajímavý.
                   
                   

                  • Jan Dvořák 15/05/2014 - 14:40 at 14:40

                    Spořit lze i v korunách, částky placené v v Česku a v korunách lze sjednat např. zde: https://www.silverum.cz/stribrny_ucet.html

                  • xmart 16/05/2014 - 11:48 at 11:48

                    Možností je více, přesně jak píše pan Dvořák níže. 
                     
                    Výhodou Auvesty je, že umožňuje nakupovat, držet a prodávat legálně stříbro i bez DPH (tedy dokud je nechcete dodat fyzicky), jelikož fyzicky jsou kovy uloženy v bezcelením skladu ve Švýcarsku. Uložené kovy si můžete nechat kdykoliv zaslat. (u stříbra pak musíte doplatit DPH). 
                     
                    Auvesta vznikla jako dceřiná společnosti, jedné firmy, která se zabývá vývojem softwaru pro investiční banky. Proto má Auvesta tak sofistikováný online systém. 
                     
                    Jinak stoprocentní jistota při investování neexistuje, vždy nesete určité riziko. V tomto případě je však toto riziko téměř eliminováno pojištěním každého depozitu na částku 500 000 Euro (5x více než v bance a to ještě peníte v bance nejsou vaše, tady je to ve Vašem vlastnictví). A pak je tady minimálně 4x do roka kontrola nezávislou advokátní kanceláří pana Müllera. Napadá Vás ještě něco, jak by se dalo riziko více omezit?
                    Garance prostě neexistují. Snad jen když máte peníze v bance, tak máte garantováno, že se Vám budou Vaše peníze neusále znehodnocovat.
                     
                    Osobně vidím značný potenciál ve stříbře a stříbro bez DPH, za podstoupení toho malého rizika stojí. Pro případ nejhoršího mám však i nějaké stříbro fyzicky, ale tam už není to pohodlí ani likvidita. Vždy záleží na každém, co mu nejvíce vyhovuje. 
                     
                    Ano pro platby mimo Auvestu zatím pořád potřebujete eura dolary nebo jinou lokální měnu. Avšak ti, kdo mají depozit mohou mezi sebou platit přímo zlatem nebo stříbrem.

                    • Milan 16/05/2014 - 13:41 at 13:41

                      Jako forma spoření je Auvesta asi zajímavá, ale aby mohla ve Švýcarsku fungovat, tak stejně potřebuje švýcarský bankovní systém, který má stejné principy jako např. i ten americký, tedy mimo jiné  národní měnu bez vazby na kov.
                      A má li dojít k platbě v kovu mezi dvěma účastníky Auvesty, tak ti se stejně nejdříve musí dohodnout na ceně hrazeného zboží (služby) v dolarech. Cena vyjádřená v dolarech pak určí množství převedeného kovu v rámci Auvesty.
                      Zlato a jiné kovy nelze již do mezinárodního platebního styku zavést, už jen z toho důvodu, že tolik drahých kovů,  aby pokryly objem mezinárodního obchodu, na světě prostě není.
                      Auvesta je tedy pravděpodobně dobrý spořící produkt, ale jako platební prostředek má zásadní omezení.
                       

                • Milan 15/05/2014 - 15:12 at 15:12

                  Zde je minimální částka pro spoření „ve zlatě“ 25,-EUR měsíčně. Čili bez kvalitní národní měny se nehneme. Obchodník za obdržená eura (dolary) pak kupuje kov. Vypořádání spoření je opět v EUR, USD a pod. Čili bez bank a kvalitní směnitelné měny nelze.
                   

                  • xmart 17/05/2014 - 14:48 at 14:48

                    Pane Milane, proč by se účastníci Auvesty museli dohodnout na ceně v dolarech (eurech, korunách…) mhou se domluvit přímo ve zlatě ten nebo stříbrě. Např za danou službu budu chtít 123,4567g stříbra.
                    Podle mého by měli lidé mít možnosti sami si svobodně zvolit, za co chtějí mezi sebou nakupovat a prodávat a tuto funkci měny s nuceným oběhem (fiat měny) velmi úspěšně potlačují.
                     
                    Jednou z funkcí peněz je, že slouží jako zůčtovací jednotka a na měnu se pak můžeme dívat jako na  mentální koncept zapamatovaných poměrů vůči dané účtovací jednotce. Proto je také náročný přechod na novou měnu, neboť lidé potřebují nějaký čas k zapamatování nových poměrů.
                     
                    Auvesta podle mého přestavuje zářný příklad, jak by měli fungovat komoditní peníze. Ono tak po celá staletí fungovalo. Lidé uložili své peníze (tedy drahé kovy) v bance a dostali potvezení o uložení drahého kovu – bankovku. Jednotlivé finanční domy sloužily především jako bezpečná úložiště drahých kovů, každá bankovka musela být na požádání vyplacena v kovu.  Jelikož pro větší platby byla směna bankovek pohodlnější než směna fyzických kovů, začaly bankovky získávat na popularitě. Dnes se k tomu jen přidá to internetové bankovnictví. 

                    Dále píšete, že „Zlato a jiné kovy nelze již do mezinárodního platebního styku zavést, už jen z toho důvodu, že tolik drahých kovů, aby pokryly objem mezinárodního obchodu, na světě prostě není.“
                    To je jen velký mýtus: zlata a dalších drahých kovů je dostatek k pokrytí  mezinárodního obchodu. Jen ne při dnešních cenách.  Navíc dnes se používá směně reálných statků a služeb méně než 1 % peněz, které jsou v oběhu. Zbytek jsou prostě jen finanční spekulace s papírky. Jen hodnota finančních derivátů dnes přesahuje 1400 bilionů dolarů (v americké angličtině 1,4 kvadrilionu dolarů)! což je více než 20x rořní HDP celé planety Země. To jsou virtuální peníze, které nemají žádnou reálnou hodnotu.
                     
                    Navíc podobný koncept plateb drahými kovy mají i jině společnosti např. Goldmoney a byl tu i e-gold, který byl později ukončen, protože představoval velkou hrozbu a konkurenci bankovnímu systému USA.
                    Když se však díváme, co se opravdu děje, zjistíme se země BRICS i další se připarvují na přechod tzv. na tzv. obchodní zlatý standard (gold trade standard).

                    • xmart 17/05/2014 - 14:53 at 14:53

                      A ještě přidávám odkaz na zajímávý platební protokol, který by umožnil i fyzické platby mezi různými společnostmi, které skladují svým klientům zlato a stříbro.

                    • Milan 17/05/2014 - 15:28 at 15:28

                      To, že je na světě mnoho virtuálních peněz nepodložených prací, to s Vámi souhlasím, také se mi to nelíbí. Hodnoty vznikají prací.
                      Ale dohoda mezi účastníky Auvesty na pevné ceně služby tak, že cena bude vyjádřena přesným množstvím kovu a ničím jiným je nereálná.
                      Hodnota kovu osciluje, takže by oscilovala i hodnota (cena) služby. Někdy jsou to i dramatické skoky způsobené třeba přírodními katastrofami nebo politickou nejistotou v produkčních oblastech kovu. Ceny kovů ovlivňuje i technický vývoj, některé kovy v různých obdobích jdou raketově nahoru, jiné klesají.
                      Takže cena operací (služeb, zboží) by musela být domlouvána vždy jen na jednu jedinou operaci v kovu, jen na daný moment. Druhý den už je to s cenou kovu často jinak, někdy i velmi podstatně. 

      • Ľubomír 20/04/2014 - 18:04 at 18:04

        Pán Milan pozrel som si stránku o zlatých rezervách , ale tá je z roku 2011 a pokiaľ ma informácie , ktoré mám neklamú tak zásoby zlata sú v týchto krajinách niekde inde.Neviem či ste vedeli o tom , že USA kontrolujú svoje zásoby zlata.Prečo asi?Čo sa týka tzv zlatého rubľa neviem či by RF alebo iný štát na svete bol schopný alebo ochotný dávať do obehu mince  zo zlata alebo s určitým percentom tohto kovu.Zlato je strategická surovina.Čo sa týka zameniteľnosti rubľa vo svete ,tak je to podobné ako s čínskou menou.Prečo predstavitelia USA  tlačia na Čínu, aby svoju menu nechránila ako ju chráni?Neviem či by ste mohli platiť eurom niekde v Indii alebo aj inde vo svete bez toho , aby ste porušili ich zákony , zákony ČR alebo aj nariadenia EU.Ak by Čína poprípade aj Rusko, alebo iné štáty, ktoré držia dlhopisy USA hodili tieto dlhopisy na kapitálový trh  , tak neviem či by sme sa stačili čudovať čo sa to vlastne deje.Toto všetko mi pripomína jedného pána z roku 1980 alebo pár rokov hore dole, ktorý mal enormné zásoby platiny a nemal si za čo kúpiť chleba, ale keď vláda USA vyhlásila platinu za strategickú surovinu , tak z tohto pána sa stal behom jedného dňa miliardár.Jeho meno som si už nezapamätal nakoľko to bolo už strašne dávno 

        • Milan 20/04/2014 - 19:19 at 19:19

          „Neviem či ste vedeli o tom , že USA kontrolujú svoje zásoby zlata. Prečo asi?“ Pane Lubomíre, každá jedna země kontroluje svoje vlastní zásoby zlata. Zlato je součást devizových rezerv každé země. Např. ČR kontroluje (=má) 12 tun zlata, většina našich devizových rezerv je jinde, v mixu EUR/USD/CHF.
          Držitelé dluhopisů nemohou všechny držené dluhopisy najednou „hodit“ na trh, protože by je tímto znehodnotili a tím by vlastně znehodnotili svoje aktiva.
          „Prečo predstavitelia USA  tlačia na Čínu, aby svoju menu nechránila ako ju chráni?“ Zde se úplně mýlíte, svět (i USA) tlačí na Čínu, aby svoji měnu lépe chránila !!!  Nízký kurz národní měny zvyšuje konkurenceschopnost, lépe chráněná měna nikoliv.
           

    • Jan Dvořák 06/04/2014 - 14:57 at 14:57

      Spořit ve zlatě nebo stříbře můžete už teď, možností je celá řada.

    • Marta 24/10/2014 - 04:46 at 04:46

      Citam vase prispevky ,ktore ma zaujali.Naozaj mate dobry prehlad vo vsetkom.Minule som sa tiez docitala,bol to jeden z vas z Ceska,ktory sa pochvalil.Ze si uz nakupil ruble,aby tak zabezpecil svoje vnucata.Zamyslela som sa nad tym.Co si myslite vy? Ako tu pisete nedavate tomu velku nadej. Dakujem .S pozdravom MR.

      • Milan 24/10/2014 - 14:39 at 14:39

        Kdo nakoupil rubly, tak již prodělal a ve ztrátách pokračuje. Nakoupil určité množství rublů za určité množství korun.
        Při držení stejného množství rublů (ten se teď postupně znehodnocuje) je ekvivalent v korunách čím dál menší…..

  4. Milan 06/04/2014 - 01:36 at 01:36

    Author: Pavel Křížek napsal mail Milanovi Harmáčkovi:
    Comment:
    Netvrdím to já, jsem jen překladatel. Realita je, že země BRICS přecházejí ve vzájemném obchodě na transfery ve svých měnách místo dolaru. O jaké důvěře jakého mezinárodního společenství (??) to mluvíte? Ten svět vnímá realitu, čili i tu nepřetržitou sérii válek, kterou po roce 1990 vedou USA i realitu tvorby dolaru. Nejdřív jste měl zdánlivý „strach o Rusko,“ teď mluvíte jako troll…

  5. Milan 06/04/2014 - 01:38 at 01:38

    Author: Pavel Křížek z info@skutecnosti.cz napsal mail Milanovi Harmáčkovi:
    Comment:
    Netvrdím to já, jsem jen překladatel. Realita je, že země BRICS přecházejí ve vzájemném obchodě na transfery ve svých měnách místo dolaru. O jaké důvěře jakého mezinárodního společenství (??) to mluvíte? Ten svět vnímá realitu, čili i tu nepřetržitou sérii válek, kterou po roce 1990 vedou USA i realitu tvorby dolaru. Nejdřív jste měl zdánlivý „strach o Rusko,“ teď mluvíte jako troll…

  6. Milan 06/04/2014 - 07:18 at 07:18

    „Putin vytlačuje dolar…“
    Když si nalejeme čistého vína, tak je to naopak.  Z Ruska masivně odtékají devizové rezervy i soukromé úspory. Kdo je bohatý a nenapojený na státní penězovody, tak se stěhuje za svými penězi např. do Londýna. Správně by titulek měl znít:
    „Dolar před Putinem utíká“ 

  7. Janošík 06/04/2014 - 17:07 at 17:07

    no dobře,dolar utíká,ale co když mi Putin prodá plyn nebo ropu za zlatý rubl.Kde já ho vezmu?Buď budu mít zlato nebo zlatý rubl.A ten asi získám třeba tak,že Putinovi něco prodám.Třeba potraviny.A k čemu mi bude USD,když mi bude zima a ten plyn si za něj nekoupím?Já tedy chci být v zimě v teple.A vy?

    • Milan 06/04/2014 - 18:25 at 18:25

      Plyn kupuje ČR i v Norsku (cca 1/3 spotřeby),  lze si ho koupit i jinde, nejen v Rusku. Lze ho i dovézt zkapalněný do Evropského přístavu a pak systémem plynovodů dopravit až k nám.  Jsou to platby především v Eurech, ale šlo by samozřejmě platit i v USD. Za USD si na světě koupíte cokoliv potřebujete, je to hlavní světová měna, je to dáno tím, že USA je hlavní světová ekonomika. To lze změnit pouze prací. Až  Rusko alespoň přeskočí ekonomickým významem Itálii, tak rubl bude také o trochu významnější, dřív ale ne, i když ho z rozhodnutí nejvyššího obalí v tiskárně zlatem.
      Ruský výpadek dodávek by nám způsobil značné potíže a náklady, nikoliv však, že by nebylo čím topit. A hlavně, bylo by to od Ruska sebezničující jednání.
       

      • Ľubomír 20/04/2014 - 18:14 at 18:14

        Pán Milan musím na Vás reagovať a to tým , že ak si myslíte,že vo svete sa povaľuje toľko voľných zásob plynu ako ide do Európy z RF tak ste asi poriadne naivný alebo neviete o čom píšete.Viete si predstaviť koľko by sa vo svete muselo postaviť lodí na skvapaľnený zemný plyn a to nehovorím o termináloch kde sa bude tento plyn skvapalňovať a nakladať na lode pri vykládke znovu splyňovať.Nie som ekonóm , ale jedno viem , že cena plynu by išla rapídne hore  a to by sme zaplatili my konečný spotrebitelia, či už na vykurovaní alebo potravinách a aj v iných produktoch.Pri miliardách kubických metroch plynu , ktoré idú z RF to by svetová ekonomika nezvládla.

        • Milan 20/04/2014 - 19:28 at 19:28

          Samozřejmě máte pravdu, přeorientování Evropy na „neruské“  zdroje by trvalo několik let a stálo by obrovské peníze. Je v zájmu Ruska i EU, aby dodávky řádně pokračovaly.
          Ale obávám se, že Evropa již pochopila, že Rusko hraje „ukrajinskou kartu“ tak často, že bude lepší závislost na Rusku postupně snižovat.  Bohužel.
          Evropská ekonomika to unese, sice nerada, ale unese. A energetický mix není nutno udržovat ve stávající struktuře, podíl plynu  v něm lze přeci snížit. 

  8. Janošík 06/04/2014 - 17:10 at 17:10

    jenže USA jen tisknou USD.To bych taky bral,kdybych mohl mít tiskárnu,bych si vytiskl papírků,kolik potřebuji a vy mi prodáte za ně vše,co chci.Jinak Vám dám pěstí do nosu.

    • Milan 06/04/2014 - 17:31 at 17:31

      Každá země tiskne tolik peněz, kolik  trhy dokáží akceptovat tak, aby nebyla narušena makroekonomická rovnováha.
      „Vy mi prodáte vše, co chci, jinak Vám dám pěstí do nosu“ – takto to v mezinárodním obchodě nefunguje (včetně ropy  a plynu), prodávající se musí velmi snažit, aby kupující koupil, ne, že kupující nutí prodávajícího dodávat.
      Rusko bohužel žije pořád v mentalitě Sovětského svazu a jemu podřízeného soc. tábora, bohužel.
      .

      • Ľubomír 20/04/2014 - 18:15 at 18:15

        Hádam tomu neveríte , čo ste tu napísal???????????????????

  9. Janošík 06/04/2014 - 17:13 at 17:13

    http://www.whatdoesitmean.com/index1759.htm
    http://www.czechfreepress.cz/rusko/rusko-zahajilo-prechod-na-menu-podlozenou-zlatem.html
    Ruské Ministerstvo zahraničních věcí vydalo jednu z nejvíce šokujících zpráv od počátku ukrajinské krize, v níž oznamuje, že prezident Putin nařídil okamžité zahájení projektu Dvouhlavý orel, který, až bude plně zaveden, způsobí, že veškeré dodávky energie se budou hradit ve zlatě, a tím ukončí vládu amerického dolaru jako globální reverzní měny, což způsobí kolaps ekonomik USA i EU.
     

  10. Milan 06/04/2014 - 18:09 at 18:09

    Kolaps ekonomik EU by nenastal, tím méně USA, i když by to asi bylo krušné.
    ČR má jen 11 tun zlata….. Bylo by třeba prolomit limity na hnědé uhlí, dostavět Temelín (bez Ruska) a začít novou atomku na Ostravsku, bylo by třeba obnovit velkotěžbu černého uhlí na Ostravsku, začít dovážet uhlí z Polska (má 17x větší zásoby než my), začít dovážet zkapalněný zemní plyn. Něco málo do Ruska přeci jen vyvážíme, tak by snad zbyl i nějaký rubl  na dovoz nějaké ruské ropy….. Podobně by musely reagovat i ostatní evropské státy.
    Rusku by zmizel velký, dlouhodobý a skvěle platící zákazník EU, Rusko nemá dostatečně kapacitní ropovody a plynovody do Číny, a Číně by se stejně nechtělo platit zlatým rublem. Postavit ropovod  z Ruska do Indie je téma na 25 let práce a investic. USA jsou dnes již energeticky  soběstačné. Rusko by se začalo hroutit vlastní vahou…..
    Je mi líto Ruska a jeho občanů. To prohlášení je šílené.

    • Janošík 06/04/2014 - 18:21 at 18:21

      hm,to bych ani neřekl,stačí se podívat,v jakých zemích dělá pořádek USA.Írák – chtěl obchodovat ropu v eurech.dostal do nosu,Libie – Kaddáfí – zlatý dinár za ropu,Sýrie – plynovody,Írán – sankce,Venezuela – největší zásoby ropy na světě – se USA vždy nacpou tam,kde něco je.jen stručně napsané.Zkapalněný plyn byste zaplatil 2 násobnou cenou.já kdybych měl ropu,určitě bych vám jí neprodal za papírky,které si vy tisknete,ale za papírky,které tisknu já.Kdyby bylo jednoduché koupit plyn někde jinde,dávno už by to udělali.no nic,podle mne si každý může obchodovat v čem chce,jen USA budou každému říkat a nutit ho obchodovat v USD.
       
      si stačí přečíst tohle a jak USA řádí.
       
      Rosněft nedávno podepsal série velkých kontraktů o exportu ropy do Číny a je už blízko podpisu „jumbo kšeftu“ s indickými společnostmi. Obě tyhle dohody nezahrnují žádné dolary. Reuters hlásí, že Rusko je blízko zavedení swapových transakcí zboží za ropu s Íránem, které poskytnou Rosněftu kolem 500 000 barelů íránské ropy denně k prodeji na globálním trhu. Bílý dům i rusofobové v Senátu běsní a zkouší tuto transakci zablokovat, protože ta pro petrodolar otvírá některé velice vážné a ošklivé scénáře. Pokud se Sečin rozhodne tuto íránskou ropu prodat za rubly přes ruskou burzu, tak takovýto krok zvýší šanci na „petrorubl“ a poškodí dolar.
      http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/11917-amerika-se-boji-ze-rusko-ve-spolupraci-s-cinou-a-iranem-znici-ekonomickou-nadvladu-usa-a-petrodolaru.aspx
      a kdyby Venezuela chtěla za ropu zlato,mám obavu,že budete svítit doma loučí.

      • Janošík 06/04/2014 - 18:24 at 18:24

        pardon,samozřejmě Libyi.ne Libie.

      • Milan 06/04/2014 - 18:58 at 18:58

        Ze zemí, které jmenujete, rozumím dobře pouze Venezuele. Ujišťuji Vás, že za jejím stávajícím kolapsem nestojí dolar a nebo USA, ale jen a jen neschopnost vlastní vlády, neúspěch vlastní politiky, neúspěch vlastního ekonomického modelu.
        Ten venezuelský model je bohužel dost podobný tomu, co připravuje Rusko. Je mi to líto.

      • Milan 06/04/2014 - 19:08 at 19:08

        Připravované ruské operace s iránskou ropou bych spíše nazval bártrové. V každém případě, k takovým operacím se uchylují ty země, které mají hluboko do kapsy. Takové země nemohou vybudovat novou světovou měnu.
        Už končím, vidím, že Vás nepřesvědčím, Vy mne také ne, zkusíme si to zhodnotit za dva roky.
        Dobrý večer.

    • Jan Dvořák 06/04/2014 - 18:53 at 18:53

      Zatím ale EU nemá jak ruský plyn nahradit. Možná časem z Kataru, ale to by nejdříve bylo nutné postavit plynovody. Ty by šly přes Sýrii a proto je o Sýrii takový zájem ze všech stran. 

      • Milan 06/04/2014 - 19:00 at 19:00

        Do Kataru se jezdí lodí, plynovody z Kataru přes Sýrii – nesmysl.

        • Jan Dvořák 06/04/2014 - 19:10 at 19:10

          Nesmysl to není. Jinak by o Sýrii nebyl takový geopolotický zájem

    • Vítězslav Hakl 28/04/2014 - 22:27 at 22:27

      Chtěl bych zde zmínit Rusko a Čínu . Viděl jsem jak Rusko ručně kopalo protitankové zátarasy před Moskvou za druhé světové války . Během jednoho týdne 1500km. a stejně tak dalších několik pásem a to všechno ručně a koňmo . Dneska mají obě země techniku, peníze a levnou pracovní sílu . A proto  dle mého názoru nejpozději do tří let jak plyn tak ropa do Číny poteče . Indie 5-6 let . Když je vůle a peníze jde všechno !

      • Milan 28/04/2014 - 22:59 at 22:59

        To, že je Rusko schopno vykopat rychle rýhu v zemi jakékoliv délky a šířky, o tom nepochybuji. Horší je to s technologií. I socialistický ropovod Družba by býval nikdy nefungoval bez západních technologií. Dnes je to úplně stejné, či spíše horší. Rusko si neumí vyrobit ani trubky na plynovod, tím méně pokladače, svařování, izolace, kompresorové stanice, ventily, měření, řízení, regulaci, bezpečnostní prvky či nátěry. 
        Rusko všechno toto dováží, nikoliv z Číny či Indie.
        Čína peníze má, Rusko  nikoliv, v roce 1998 Rusko zbankrotovalo, dnes je sice zase na svých, ale s velkým vnitřním dluhem.
         

  11. Janošík 06/04/2014 - 19:31 at 19:31

    Dobře,bych ale chtěl mít taky tak hluboko do kapsy a k tomu 500.000 barelů ropy navrch denně.Vy ne?Oni mají hluboko do kapsy,protože jsou na ně sankce USA,jinak mají ropy tolik,že neví,co s ní.Jen nechtějí poslouchat USA.Takže s Ruskem vymění ropu za zboží a Rusko si prodá ropu na trhu.A myslím,že jí každý rád koupí.A zvláště za papírky typu USD.Bych taky chtěl tisknout peníze a nic nedělat.

    • Milan 06/04/2014 - 21:30 at 21:30

      „Bych taky chtěl tisknout peníze a nic nedělat“
      Opět jsem to nevydržel, nedá mi to, ještě jednou odpovídám.
      Vidíte svět zřejmě očima propagandy Kremlu. Gazprom je státní a lze do něj možná v rámci RF  napumpovat libovolné množství natištěných rublů, tak, jak se p. Putin a spol. rozhodnou. Tím ovšem oslabují rubl.
      V USA je to jinak. Obchod s ropou a deriváty je soukromý. FED emituje (tedy „tiskne“) dolary, ty si  půjčí za úrok komerční banky a ty pak za již vyšší úrok je dále půjčí soukromým ropným společnostem. V USA žádný Gazprom nemají. Americké ropné společnosti tedy nemají dolary zadarmo, jak se mylně domníváte. Na dolary si musí vydělat svoji vlastní činností. 
      Americké ropné společnosti dnes na území USA produkují tolik ropy a derivátů, že USA jsou dnes jejich čistým vývozcem.  To je zásadní změna, tak to dříve nebylo. Samozřejmě, podobně jako s auty je to v ropě a plynu více směrné, je dovoz, je domácí spotřeba, je domácí produkce, je vývoz. Celkové saldo je pro USA kladné (!).
      V Čechách se poslední dobou objevilo několik serverů, které šíří bludy o světě a v druhém plánu se snaží podsouvat, že Rusko má nějaká zázračná řešení. Obávám se, že je to i případ http://www.Skutečnosti.cz
       

      • Ľubomír 20/04/2014 - 18:23 at 18:23

        Tak tomuto serveru môžete pripísať  aj Wall Street Journal , New York Times alebo aj Washington Post , poprípade aj iné noviny  z tzv demokratických krajín.

  12. Janošík 06/04/2014 - 22:12 at 22:12

    Pro období 2011 až 2014 se celková roční produkce ropy v USA odhaduje na téměř 13 milionů barelů denně, což je nárůst o 28 %. Tento vývoj je způsoben rostoucí produkcí z ropných břidlic a zvyšující se těžbou v Mexickém zálivu, zatímco čínská produkce roste pomaleji.
    Na straně čínské poptávky se pro období 2011 a 2014 očekává růst o 13 %, tedy na více než 11 milionů barelů denně. Naproti tomu poptávka v USA se pohybuje okolo 18,7 milionů barelů za den, což je výrazně pod historickým maximem, které bylo v roce 2005 na úrovni 20,8 milionů barelů. Odhad agentury ukazuje, že po roce 2014 produkce černého zlata v USA bude nadále růst a spotřeba bude buď stagnovat nebo mírně klest. Dále pak odhaduje silný růst poptávky v Číně a pozvolný růst tamní produkce. Toto srovnání pak naznačuje, že se Čína jednou stane největším importérem ropy na světě. Rozdíl mezi jejím čistým dovozem a čistým dovozem USA se bude dále zvyšovat.
    Míra závislosti na dovozu ropy je poměr čistého dovozu ropy a čistého vstupu v rafineriích. Spojené státy se v posledních letech staly čistým vývozcem ropných produktů a část amerických dovozů ropy se používá k výrobě výrobků, které jsou spotřebovávány v zahraničí.
     
    podle mne když odečtu 18 milionů od 13 milionů,tak mi chybí 5 milionů denně.No s vámi to je těžké,ale vaše věc.
     
    http://www.colosseum.cz/vzdelavani-a-informace/komentare-analytiku/687/dovoz-ropy-do-ciny-brzy-prekona-dovoz-do-usa

  13. Janošík 06/04/2014 - 22:17 at 22:17

    a navíc,ropu ani plyn nelze dnes bez povolení z USA vyvážet.
     
    Spojené státy díky prudkému růstu těžby z břidlicových hornin v posledních letech získaly v plynu soběstačnost a tamní firmy připravují jeho vyvoz. Podaly už více než desítku žádostí o schválení exportních terminálů. Otázka vývozu ropy a plynu je ale v USA politicky citlivá. Proti vývozu bojuje zejména chemický průmysl v čele s koncernem Dow Chemical. Plyn je pro řadu chemických provozů základní vstupní surovinou.
    http://www.investicniweb.cz/zpravy-z-trhu/2013/5/17/usa-se-rozhodly-pro-vyvoz-plynu-vlada-schvalila-druhy-terminal/
     
    povolili plyn,ne ropu.opravdu jste borec.

  14. Janošík 06/04/2014 - 22:33 at 22:33

    rozhovor s ministrem energetiky USA Ernest Moniz:
    ČESKÁ POZICE: Export břidlicového plynu je tedy asi spíše otázkou času. Jak to ale bude s exportem břidlicové ropy? Zaznamenal jsem, že i o tom už se začalo ve Spojených státech diskutovat. Dnes je vývoz ropy z USA zakázán, může se to do budoucna změnit?
    MONIZ: Změnit se to může. Tuto záležitost ale nemá na starosti ministerstvo energetiky, zabývá se tím ministerstvo obchodu. A v Kongresu už skutečně začaly diskuse o změnách zákona, který v roce 1975 ropný export omezil. Změny jsou tedy možné, ale samozřejmě zatím nevím, zda to tak dopadne
     
    http://www.ceskapozice.cz/byznys/energetika/ministr-energetiky-usa-cenu-ropy-manipulovat-nesmime

  15. MIlan 29/05/2014 - 18:55 at 18:55

    Aktuálně: „Sberbank, největší ruská banka, oznámila, že její příjmy propadly kvůli ukrajinské krizi o 18 %.“
    Mám dotaz, jsou to ztráty v rublech, v dolarech a nebo už rovnou ve zlatě?

    • Huru 06/08/2014 - 01:56 at 01:56

      Milane – ty jsi fakt správné pako :)  Píšeš o finančním systému a vůbec nic o něm nevíš :)

      • Milan 06/08/2014 - 02:43 at 02:43

        Pane Huru, je to ode mne nadsázka v souvislosti se snem o zlatém rublu.  Sberbank má domicil v Rusku, účtuje tedy samozřejmě v inflačních a devalvačních rublech.
        Nicméně děkuji za poklonu.

  16. nazdar 02/10/2014 - 15:56 at 15:56

    Myslím, že podstata změny je v tom, že Rusko, případně další státy vypoví Americe smlouvy, které je zavazovaly obchodovat s naftou, případně dalšími komoditami v dolarech. Domnívám se, že to je vše oč tu běží. Ale je to dost, aby to Americe zabránilo v parazitování na všech obchodech s komoditami na světě. Že se to Americe nelíbí a bude se to snažit zvrátit, je pochopitelné. Bohužel je tu velké riziko, že se může odhodlat až k válce.

    • Milan 02/10/2014 - 17:21 at 17:21

      Nikdo nikoho nenutí, aby prodával své zboží v měně, která mu nevyhovuje. USA žádným způsobem nezavazuje Rusko, aby např. prodávalo České republice ropu v dolarech. Rusko i další ropné země tak činí, protože je to pro ně výhodné.
      Rusko za ropu inkasuje hodnotné dolary, za které ČR platí Rusku v přepočtu stále více korun. Za svůj vývoz ropy si Rusko může v ČR koupit čím dál více zboží a služeb.
      Když by např. byl kontrakt na nákup ropy mezi Ruskem a ČR v rublech či v korunách, tak by to bylo výhodné pro ČR, ČR by platila stejně korun či rublů, ale Rusko by si za naše platby mohlo koupit čím dál méně na třetích trzích, neb by Rusko od nás dostávalo v přepočtu čím dál méně dolarů.

      Doufám, že Rusko „zlatý rubl“ nezavede, dopadlo by jako Venezuela, která v roce 2008 zavedla „Bolivar fuerte“ a tím si zadělala na ekonomický problém, inflaci, která je dnes nejvyšší na světě.

      Měna stojí především na mezinárodní důvěře a tu si Rusko s okupací zejména východní Ukrajiny tak pokazilo, že odklon od solidních měn (USD,EUR,CHF,GBP) by uvedl Rusko do chaosu.

      • kachle 24/10/2014 - 12:33 at 12:33

        pane Milane, myslím že nemáte pravdu. Prodávat ropu v dolarech právě „majitele ropy“ někdo nutí, a hádejte, kdo to je.
        Díky dohodám (prodejců ropy – všech) nesmíte prodávat ropu za jinou měnu než je dolar. Říká se tomu „petrodolar“. Ta dohoda byla prodejcům ropy vnucena celkem „nedávno“: buď budete obchodovat ropu v dolarech nebo nebudete vůbec (ne obchodovat, ale skončíte jako stát, jako lidi a tak), na to dohlédneme. Kdo si tu dohodu nyvutil je jasné už z toho, která měna se používá. Kdyby každý, kdo má ropu, chtěl obchodovat ve své nebo jakékoliv měně, tak bychom tady teď neměli ten problém s dolary a vůbec. USA by nebyla světovou velmocí a četníkem číslo jedna. Každý, kdo chtěl petrodolar obejít, už není – hádejte čí zásluhou. Proto někde výše v diskuzi zaznělo, že íránci mají ropy že neví co s ní, ale nemají co jíst. A proto se na ně „celý západní civilizovaný svět“ mračí. Proto bylo nutno Kaddáfího zlikvidovat. Proto ten hysterický řev na Rusko. Nejsem ekonomický expert a ani si na něj nehraju, a tak se třeba jen pletu.

        • Milan 24/10/2014 - 14:46 at 14:46

          Opakuji, že země exportující ropu může prodávat v jaké měně je jí libo. Prodává ovšem nejraději v dolarech, protože je to pro exportéra nejvýhodnější, dostává za své zboží to nejlepší, co lze získat, tedy dolary.
          Je omylem si myslet, že světový obchod s ropou v dolarech přináší Spojeným státům samé výhody, opak je pravdou.
          Obchod s ropou v dolarech znamená nutnost udržovat v oběhu obrovské množství dolarů, které nemají Spojené státy pod kontrolou a vzhledem k tomu, že cena ropy dost často podléhá i velkým výkyvům, tak to znamená nápor na u.s. devizové rezervy, které tak musí Spojené státy udržovat na velmi vysoké úrovni.

        • Milan 24/10/2014 - 14:49 at 14:49

          Irán je vyspělá průmyslová země se silným zemědělstvím, lidé zde dobře nají, žádný hlad.
          Např. výroba osobních automobilů v Iránu je dnes na úrovni objemu výroby Ruska.

        • Milan 24/11/2014 - 04:43 at 04:43

          Lze dokonce obchodovat směnou, zboží za zboží, bez peněz.
          Dělaly to a dosud občas dělají spíše chudší země se svými nepříliš atraktivními zbožovými přebytky.
          Ale proboha, proč by to držitelé kvalitních směnných hodnot, tedy ropy dělali, za volnou měnu získanou prodejem ropy si lze koupit cokoliv a kdykoliv.

  17. Milan 08/10/2014 - 05:03 at 05:03

    Ruská centrální banka vydala v posledních dvou dnech (6. a 7.10.2014) nejméně 1,68 miliardy dolarů (36,7 miliardy korun) na podporu slábnoucí ruské měny. Tvrdí to agentura Bloomberg, podle které jde o největší intervenci od březnového vpádu Ruska na Ukrajinu.

  18. Milan 24/11/2014 - 04:37 at 04:37

    Bohužel dochází k tomu, čeho jsem se před měsíci obával. Na rubl působí negativně nejen faktory ekonomické (nízká cena ropy a plynu), ale velmi silně i faktory politické. Dokud budou na východní Ukrajině ozbrojení zelení mužíci, kteří přišli z RF, tak to bude velmi silný faktor působící proti rublu. Když se mužíci a jejich zbraně z východní Ukrajiny nestáhnou, tak to ruskou ekonomiku těžce poničí. Nejen zahraniční (SEAT), ale i ruský kapitál z RF dnes utíká a skupuje i v ČR jednu investiční příležitost za druhou (Slovanský dům, SAFINA atd.).

    „Moskva – Ruský rubl, který se od začátku letošního roku propadl vůči americkému dolaru o téměř 30 procent, bude v příštích dvou letech pokračovat v poklesu. Tempo tohoto poklesu však bude pomalé. Uvedl to v sobotu podle agentury Interfax bývalý ruský ministr financí Alexej Kudrin. Ten již v pátek prohlásil, že Rusko bude potřebovat několik let hospodářského růstu, aby přilákalo zpět investory a obnovilo důvěru v domácí měnu.

    Rubl se letos dostal pod značný tlak v důsledku ukrajinské krize a klesajících cen ropy. Ruská centrální banka začátkem minulého týdne oznámila, že přestane stanovovat takzvané fluktuační pásmo pro kurz rublu a umožní volný pohyb domácí měny na devizovém trhu. Banka nicméně dodala, že v případě ohrožení finanční stability hodlá na trhu intervenovat.

    Stabilita měny byla jedním z hlavních výdobytků vlády ruského prezidenta Vladimira Putina. Letošní propad rublu ale oživuje vzpomínky na měnovou krizi roku 1998. Rok před Putinovým nástupem k moci tehdy vedl pád rublu k uzavírání bank a ztrátě úspor obyvatelstva.“
    Autor: ČTK

  19. Jursa 05/01/2015 - 00:44 at 00:44

    Chtěl bych smeknout před trpělivostí, korektností a především intelektem pana Milana. Máte neuvěřitelné nervy, pokud dovedete tak dlouho a trpělivě diskutovat s lidmi, kteří Vám NECHTĚJÍ dát zapravdu. Pokud se takových najde víc, tak to s tím naším národem není zas tak špatné, jak to při pročtení tohoto serveru vypadá. Diky chlape!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top