Kraft Heinz stáhnul nabídku za Unilever zpět

Kraft Heinz stáhnul nabídku za Unilever zpět

Plánovaná miliardová fůze za 143 miliard Dollarů se odkládá

Megadeal odložen – Kečup producent Kraft Heinz stáhl překvapivě nabídku převzetí svého konkurenta Unilever. Zřejmě se dostaly detaily příliš brzo na veřejnost.

Tato historická fůze v potravinářském sektoru se zřejmě neuskuteční: Výrobce kečupu Kraft Heinz stáhl nabídku převzetí britsko-holandského rivala Unilever po dvou dnech překvapivě z trhu. To sdělily oba nadnárodní giganti společně na tiskové konferenci.

Důvod pro ústup nebyl zatím oznámen. Zřejmě se převzetí firmě Kraft zdálo příliš obtížné poté co vešel předčasně ve známost. US-koncern byl ke zveřejnění donucen britskými regulemi protože se plánovaný obchod rozkřikl mezi obchodníky s akciemi.

Kraft Heinz oznámil svoji nabídku na 143 miliard Dollarů teprve v pátek minulého týdne. Unilever tuto nabídku okamžitě jako příliš nízkou odmítl. Fůze obou firem značek jako Philadelphia-čerstvý sýr, Weight Watchers, Knorr, Lipton a Dove by znamenala jedno z největších převzetí v dějinách hospodářství.

Spojení těchto gigantů konzumního zboží by znamenalo roční obrat kolem 82 miliard Dollarů. To by se přiblížilo obratu švýcarského gigantu Nestlé, ten dosahuje na 89 miliard Dollarů.

Svět se řítí čím dál rychleji kupředu, a s ním i fůze jednotlivých firem a nadnárodních koncernů. Fůze a převzetí se konají přátelsky, ale i nepřátelsky. Během obchodu se hýbou u investorů a akcionářů miliardy Dollarů, které mění rychle majitele. Fůze a převzetí se tají pokud možno co nejdéle. Pokud se zpráva dostane předčasně na veřejnost, tak to ovlivní cenu akcií a současně kvete tzv. „insider“ obchod. Kdo se to dozví jako první, ten může vydělat jmění. Je v tom asi taková špína jako když fotbalový klub prohraje jako favorit a vy jste se o tom dozvěděl pod rukou. Pak nemůžete prohrát.

A co je cílem takových fůzí? No přece snaha docílit totálního monopolu a ovládnout světový trh. Toho docílíte když konkurenty jednoho po druhém spolknete. To uděláte přátelsky, nebo nepřátelsky. Přátelsky znamená že ho koupíte za realnou hodnotu, nepřátelsky když nabídnete akcionářům vyšší cenu za akcii. Poslední varianta je že firmu koupíte a vzápětí přivedete do krachu – česky vytunelujete. Pak jí zavřete a tak jste se zbavil konkurenta. Náklady odečtete pochopitelně od daní.


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top