Konzum, propaganda, manipulace všude kam se podíváš! Dá se vůbec nepodlehnout?

Konzum, propaganda, manipulace všude kam se podíváš! Dá se vůbec nepodlehnout?

Chrámy konzumu jsou dnes doslova na každém kroku. Konzum i propaganda na nás útočí na ulicích, v médiích, na internetu, v letácích, na obalech zboží, v kině, v metru atd. Prostě všude. Uvědomujeme si to vůbec? Je toto svoboda? 

Poslední Fokus Václava Moravce se zabýval právě těmito otázkami. Musím říci velmi vydařený dvouhodinový pořad s ještě zajímavějšími hosty, každému doporučuji jeho shlédnutí na níže uvedeném odkazu. Já samozřejmě nebudu zdaleka tak obsáhlý ani vyčerpávající ale i já si dovolím svůj pohled, svoji drobnou úvahu řekněme…

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11054978064-fokus-vaclava-moravce/

Není to zdaleka poprvé kdy se i já touto otázkou, nejen ve svých blozích, zabývám. Naopak. Jsme opravdu svobodní,nezávislí? Zkuste si odpovědět každý sám. Cítíte se svobodný, domníváte se že Vás ani reklama, ani propaganda neovlivňuje? Považujete se za natolik silnou osobnost, která si vytváří svoje vlastní názory na základě vzájemně pospojovaných podnětů z mnoha stran? Pojďme se tedy otestovat…

Jakým způsobem vnímáte masmédia? TV, rozhlas, tisk, internet… Dokážete se bez problémů orientovat v záplavě protichůdných informací? Jak je vlastně možné, že ty protichůdné informace vlastně existují? Kdo dnes vytváří informace? Co jsou to vlastně informace?

Právě informace dnes vládnou světu ještě více nežli peníze. Kdo má informace a dokáže je používat má skutečnou moc. Ten kdo je má a umí je zároveň i využívat, nebo zneužívat, ovládá de facto svět.

Všechno kolem nás je vlastně konzum, propaganda a manipulace. Média jsou nedílnou součástí konzumu a propagandy. Není to ale samozřejmě jejich chyba. Oni přenášejí obraz dnešní doby se vším co k tomu patří. Ta privátní média pak mají poněkud větší inklinaci k cenzuře a šíření cílené propagandy. I v médiích paušálně, včetně internetu, lze ale nalézt relevantní informace. Nikoliv však z nadpisů, titulků, upoutávek, které mají za úkol pouze zaujmout, skandalizovat… Mnozí bohužel žijí pouze z nich a myslí si, že všechno vědí, všude byli…

Proto aby si člověk o čemkoli udělal relevantní obrázek, názor, musí se poměrně hodně pídit a informace ověřovat z mnoha zdrojů. Pak si získané informace vyhodnocovat, uspořádávat, spojovat. Normálně se této činnosti říká PŘEMÝŠLENÍ. Píši-li o přemýšlení, nemám na mysli úvahu typu zda nakoupím v Albertu, nebo Tescu a s tím souvisejí prostudování letáku. Zde se ale pozastavím.

Společnost je dnes doslova ujetá po akcích, slevách, letácích. Všude na nás útočí maxi slevy. Zkuste si schválně vzít jakýko-li slevový leták hyper, nebo supermarketu a jděte si s ním nakoupit do úplně běžného obchodu, někde na náměstí, nebo klidně do vietnamského koloniálu. A zkuste si ale nakoupit to co opravdu potřebujete, a nejen to k čemu Vás výhodně nabádá ten leták… Myslíte si, že tam nakoupíte dráž, než podle těch úžasně zlevněných věcí z toho letáku? Tak zkuste přestat myslet a ověřte si to, možná budete překvapeni jak nad Vámi konzum v podobě chrámů konzumu zvítězil.

Analogické je to z tou propagandou. Dnes u nás je nejsilněji slyšet jak tak proruská, tak protiruská, proamerická, protiamerická, proislámská, protiislámská… Každá propaganda má za úkol něčeho dosáhnout. Někoho zmanipulovat na svoji stranu, přesvědčit ho o tom, že má začít něco dělat, nějak se začít chovat apod. Propaganda vyvolává strach, nebo naopak uklidňuje, ale i zastírá podstatné věci, tj. odvádí naši pozornost od podstaty. K tomu využívá zejména toho konzumu.

Manipulace je opravdu všude kam se podíváš. A jediná obrana proti tomu všemu, je využívání svého vzdělání, vědomostí a znalostí, používání logického myšlení k přemýšlení! Ten kdo pouze slepě věří a naslouchá nějakým svým modlám, nebo rádoby vůdcům, protože to dělají skoro všichni, je právě tou obětí konzumu, propagandy a manipulace.

Jste tedy vy opravdu ta výjimka, ten svobodně uvažující jedinec? Pokud ano, tak gratuluji… ;-)


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Květen 2016
Po Út St Čt So Ne
« Dub    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Publikace jednotlivých redaktorů nemusí být vždy v souladu s názorem redakce.

Všechna práva vyhrazena ©Skutečnosti
IC: 01255355

Hledáme nové redaktory

Jestliže Vás baví psát články a zároveň disponujete znalostmi některého z našich segmentů, budeme rádi, když nás kontaktujete na adresu redakce@skutecnosti.cz
Možná hledáme právě Vás!

V případě zájmu o nabídku inzerce nás kontaktujte na totožný e-mail.

Top