Honda Uni-Cub Beta: Elektricky poháněná židle

Honda Uni-Cub Beta: Elektricky poháněná židle

Honda Uni-Cub Beta: Chodit pěšky zakázáno?

Lidé v průmyslových státech hodně sedí, Honda pracuje na tom aby seděli ještě víc: Inženýři ve vývojovém centru pracují na elektricky poháněné židli – ta má přemostit ještě ty poslední pěší zóny.

Vlastně bychom na takové hlouposti nechtěli být viděni: Samojízdné štokrle na kterém děláme figuru jako věhlasná opice na brusném kameni. Honda Uni-Club se to štokrle, které Honda prezentovala na Motorshow v Tokiu, jmenuje.

Pokročilá směs jednokolky a kancelářské židle je nízké zařízení sahající po kolena a nemající mimo vypínače žádné jiné obslužné elementy. Zmínit bych se ale mohl ještě o dvou stupačkách. Tato elektrická „ohnivá židle“ se řídí pohybem těla a změnou váhy: Úklon dopředu znamená jet dopředu, úklon dozadu brzdit. Zatáčky zvládá pohybem těla na stranu a pohledem tím směrem, kterým se chcete právě koulet.

Je to jednoduché, alespoň podle pracovníků Hondy. Ve skutečnosti ale byl průjezd výstavou na veřejnosti vzrušující záležitostí plnou potu. Začátečníci z řad potencionálních zákazníků pádlovali rukama jako neplavci v bazénu při snaze se neutopit. Někteří se chovali jako opilci s třemi promile alkoholu v krvi. Není čemu se divit když museli absolventi testovací jízdy na formuláři potvrdit že nejsou pod vlivem alkoholu nebo drog. Mimo toho obdržel každý školení jako před letem na měsíc.

Když to ale po nějaké době kdosi zvládnul tak potvrdil, že to funguje asi tak jako popojíždět na kancelářské židli s pěti nohami na kolečkách.

Jedno kolečko a mnoho roliček

Shinichiro Kobashi, šéf vývoje tohoto štokrle, to vzal spokojeně na vědomí, vlastně nic jiného neočekával. Kobashi považuje Uni-Club za jinou variantu konkurenčního produktu Segway. S ideou minimál-mobilu se Honda zabývá už dlouho: Mnoho roků pracují vývojáři nejenom na automobilech a motorkách, ale i na mobilních pomocnících pro širokou společnost, která je čím dál starší a méně pohyblivá.

Aktuální Uni-Club Beta je vybaven elektromotorem který dosáhne rychlosti 6 km/h a vydrží jezdit na jedno nabití ca 2 hodiny. Dojem dělá především konstrukce motoru, který nazývá Honda „Omni Traction Drive Systém“: Jedná se o „torpedo“ motor a 36 válečků. S velkým kolečkem se jede vpřed a vzad, začnou-li rotovat válečky tak se Uni-Club hýbe stranou. Vzadu je ještě kolečko na stabilizaci, také poháněné hlavním motorem. Toto kolečko se v zatáčkách naklání. Celý systém je koordinován mnoha senzory.

Na „ohnivé židli“ velkoměstem?

Zatím se zřídila malá testovací flotila, která testuje možnosti praktického využití v museích. „Momentálně prověřujeme intenzivně možnosti sériové výroby“, říká šéf projektu. Počítáme s nasazením ve velkoprostorových kancelářích, na výstavištích, letištních halách nebo museích. Později plánujeme Outdoor-Variantu která snese i déšť a dokáže překonat nerovnosti povrchu. Našim cílem je také dostat se na cenu pod 27.000 korun. Pak by Uni-Club patřil ve městech jako Tokio nebo Yokohama brzo k obrazu města, řekl Kobashi.

Díky ovládacím systémům, které vyvinula Honda pro robot Asimo, zůstává Uni-Club neustále v rovnováze. I když řidič štokrle opustí tak se židle nepřevrátí. Vozítko váží 25 kg a má dostat pro sériovou verzi řemen na nošení. Pak se dá věcička odnést třeba do výtahu nebo ji lze zaparkovat u psacího stolu. Kobashi: “Tak jednoduché nalézt parkoviště v Tokiu tu ještě nebylo“.


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top