Cenová válka levných aerolinek: Letadlem levněji než autobusem?

Cenová válka levných aerolinek: Letadlem levněji než autobusem?

Nové destinace, noví rivalové. V minulém roce došlo k posunu na trhu levných leteckých společností, dále došlo k cenové válce mezi konkurenty. Pro pasažéry a především znalce v tisícero nabídkách tarifů se nabízí šance, které zde dlouho nebyly.

Za 39,99 Euro na víkendový nákup do nějakého evropského velkoměsta? Za 50 Euro ke Středozemnímu moři? Ty časy jsou už pryč. Tyto ceny si už svoje oběti vyžádaly, trasy se rušily, aerolinky zmizely z oblohy a ceny za letenky stoupaly. Současně byly mnohé destinace méně obsluhované a letecké plány prořídly.

Nejenom kvůli krizi v Řecku, válečné situaci v severní Africe a blízkém východě došlo k velkým změnám. Švih do obchodu s levnými letenkami způsobilo další kolo konkurenčního boje. Tentokrát proti sobě ale nestojí extrémně nízkonákladové aerolinky, ale giganti oblohy. Oni bojují o nadvládu na letištích, chtějí ohraničit svoje nároky – a musí proto konkurenci udupat. A jak to normálně funguje? Přes cenový dumping, na který musí doplatit všichni, až konečně zůstane ten, který měl delší dech. A pochopitelně i díky dobrým letovým časům, spojením a použitelným servisem.

Restrukturalizace u Lufthansa a spol.

Lufthansa přenechala už loni mnohé vnitrostátní linky své levné dceři Germanwings, pokud se ale netýkaly leteckých křižovatek Frankfurt a Mnichov. Během poslední zimy se přesunulo na partnera 23 leteckých tras, které dříve obsluhovala Lufthansa. Od března minulého roku začala tyto bývalé trasy obsluhovat Germanwings – do Amsterdamu, Ženevy, Madridu, Paříže a Zurichu. A to celé v logice nízkonákladových společností a tarifů. Zbytek se bude dolaďovat během roku. Germanwings bude mít na startu více jak 80 letadel. Tato společnost byla však minulý rok zatížena tragickou katastrofou, kterou způsobil záměrně jeden z jejich pilotů.

Mezitím míchá trhem i nízkonákladový gigant Easyjet – a bude od jara obsluhovat 17 namísto dosavadních šesti cílů z Hamburku. Britové chtějí přepravit o dalších 500 tisíc pasažérů víc – mnohé lákáním na nízkou cenu.

A aby těch cenových válek nebylo už dost, tak se do kotle vrhnul koncem října 2015 ještě třetí: Skandinávská aerolinka a vládce trhu Norwegian, která oznámila mnoho nových spojení mezi Německem a Španělskem. Konkrétně z Hamburku, Kolína a Mnichova do Alicante, Malágy a na Kanárské ostrovy – Teneriffa a Gran Canaria. Také destinace do Madridu, Barcelony a Berlína budou z Hamburku v nabídce pro letošní sezonu. Při zkušebních rezervacích bylo možné dostat lístek za 29,90 Euro. To bude výzva pro Air Berlín, který mnohé z těchto cílů obsluhuje.

S Germania do Antalya, s Vueling do Říma nebo Barcelony

Letecká společnost Germania se zřejmě zaměřila cíleně na tmavé rohy v koutě systému a otevřela znovu spojení z Friedrichshafenu, Kasselu a Rostocku do turecké Antalya. K tomu dále Rostock-Varna v Bulharsku, Erfurt-Rhodos a Bremen-Gran Canaria. Mimo toho ještě poletí z Friedrichshafenu do Palma a na letiště Heraklion na Krétě. Vedle kontingentů letenek, které si blokují cestovní kanceláře, by měla stát letenka jednosměrně do těchto destinaci od 68 Euro pro osobu.

Další velkou aerolinkou, která se dere v Evropě na trh je španělská Vueling – sesterská firma British Airways a Iberia. Mezitím nabízí Vueling jenom v Německu na 70 strojů, které obsluhují skoro na všech letištích spoje do Barcelony. Na některých menších letištích dokonce přímo do Malágy, Bilbaa a Florence. Z Prahy se jimi dá létat mimo jiné i do Itálie. Zřejmě mají ještě větší plány – IAG skupina objednala právě 62 nových Airbusů s vyhlídkou na dalších 58.

Co se dnes ukazuje, je zřejmě úplný opak, co se dělo před rokem: Tehdy se zaznamenal pokles nízkonákladových aerolinek v celé Evropě. 30 spojení dokonce odpadlo zcela. Jedno se ale proti době velkého nízkonákladového boomu změnilo: aerolinky si nechávají zaplatit daleko víc za služby než dříve. Zpravidla obsahuje letenka jenom čistý let. Naštěstí pořád ještě v sedě a jeden kousek ručního zavazadla v limitované velikosti.

Napínavou otázkou ale zůstává, jak se projeví na leteckém trhu problém s migrantskou krizí. Podle dnešní situace jsou mnohé destinace zcela decimovány. Jedná se hlavně o státy severní Afriky a blízkého východu, Řecko, státy Balkánu a Turecko. Zde se turistika zcela zastavila a letecké společnosti budou muset na sezonu měnit trasy, destinace ale i počet letů. Podle letových plánů z roku 2015 se letos létat nedá.

 


O autorovi

Další články

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna *

Top